Belangen luchtkwaliteit bij Sheraton Amsterdam Airport Hotel
Dophou uit Bodegraven is gespecialiseerd in het installeren en onderhouden van onder andere koel- en luchtbehandelingsinstallaties. Zo zijn zij al jaren verantwoordelijk voor onderhoudswerkzaamheden bij het Sheraton Hotel in Amsterdam. Bij dit 4 sterren hotel op Schiphol Airport staat een gezond binnenklimaat hoog op de agenda. 'Naast gastvrijheid willen wij onze gasten een optimale bescherming bieden tegen fijnstof en ziekteverwekkers tijdens hun verblijf in ons hotel ' aldus Cees Moraal, HTD van het Sheraton Amsterdam Airport Hotel. Maar hoe is de luchtverversing eigenlijk geregeld en hoe kon dit, met oog op de Corona-pandemie, nog verder verbeterd worden?
Uitdaging luchthuishouding
Erik van Leeuwen, technisch manager bij Dophou, zocht samen met hun vaste filterleverancier Interfilter antwoord op deze vraag. Zij onderzochten samen de luchtkwaliteit binnen het Sheraton Amsterdam Airport Hotel, op zoek naar mogelijke verbeteringen op dat gebied. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat de buitenlucht rond het hotel een hoge concentratie fijnstof PM0.3, PM1.0 en PM2.5 bevat. Binnen het hotel is sprake van zowel mechanische toevoer- als recirculatielucht. Daarom is het extreem belangrijk om luchtfilters toe te passen die voldoen aan de adviezen van de WHO met betrekking tot maximaal aanvaardbare fijnstofconcentraties om hiermee een gezonde omgeving te creëren voor alle gasten en medewerkers van het Sheraton Amsterdam Airport Hotel.
Schone en veilige lucht
Op advies van Interfilter en in overleg met Dophou zijn in de luchtbehandelingsinstallaties van dit Sheraton Hotel zakkenfilters type NWES98 PLUS geplaatst. Met filterklasse ISO ePM1-90% voldoen de NWES98 PLUS zakkenfilters ruimschoots aan het advies van de WHO. De hoge filterklasse voldoet tevens aan het advies van de REHVA in geval van recirculatie van lucht binnen een pand. Daarbij is het filtermedium ook nog voorzien van een virucide coating (citric acid) waarmee ruim 99% van de eventueel in het filter aanwezige virussen geïnactiveerd worden. 'De meerkosten voor deze filters waren binnen vier maanden terugverdiend dankzij besparing op onze energiekosten' aldus Cees Moraal. Een ROI binnen vier maanden is een prachtig resultaat voor het hotel.
Benieuwd naar alle fact & figures van dit project?
Lees het volledige Project in Beeld